Friday 6 July 2012

sambungan kisah seram di asrama
ok, sambung crita kat bawah.

lepas M tanya angah sama ada dia ada ketuk pintu tu atau tak, mata angah and christina a.k.a tina membulat.

'haa? kamu dengar jugakkk???' kat tina.

tina siap suruh aku bwat promo lagik camna bunyik ketukan yang aku dengar tu sebab bunyik tu bukan macam bunyi ketukan biasa. ada style gitu...=p so, aku pun bwat la contoh bunyik ketukan yang aku dengar malam tu. ketukan tu macam tak complete, sebab hanya 2x ketukan yang terdengar dan bunyi tu antara dengar atau tak. macam bunyi angin pun ada. slalunya kalau kita ketuk pintu, mesti ketuk 3 kali kan... tok tok tokkk... camtu la..hehe... tapi yang aku dengar ni cuma 2x saja.

'eeeiii, macam tu la.... time cuti ari tu, kami pon ada dengar bunyik tu di pintu bilik kamu, slalunya pukul 3/4 pagi (aku dah lupa bila)' kata tina yang katilnya berdekatan ngan pintu. aku tak sure angah dengar bunyik tu jugak or tidak.

pastu angah plak bukak crita, dia cakap 1 night tu, time dia tengah mengaji, dia dengar cam bunyik pompuan menangis dekat corridor depan bilik kami tu. pastu ada la dengar bunyik2 pelik dari bilik tu.

mula2 dorang tanah crita jugak, tapi dah kami tanya pasal tu, and dorang pon tanak takut sendiri2, so, tu yang dorang crita gak. alahaiii, aku dah seram sejuk dah time tu walaupon masih pagi lagi.

lepas bercrita2, teringat plak ngan baju tak siap basuh lagi kat toilet, aku tarik tangan M and paksa dia duduk depan toilet temankan aku basuh baju.

sambil basuh baju tu, kami story2, bwat assumption sendiri. ntah2 benda tu memang slalu dok lepak dalam bilik kami tu kut. so, time kitorang balik, dia tak dapat masuk bilik, tu yang dia ketuk2 pintu and menangis sebab tak dapat masuk. hiskk, time menaip entri ni pon aku rasa seram.

assumption kedua is, dia menangis sebab tak ada kawan. kenapa? hehe, sebab... walaupon duduk 2 orang saja dalam bilik tu, tapi kami ni sangat2 la havoc. bisingnya, subahanallah. bersembang pun dengan high volume, pastu ketawa terkekek2, menyanyi2 macam orang gila, bahagia la katakannn=p haa.. macam mana la 'benda' tu tak suka kan... ntah2 dia pon join jugak time kami ketawa2 tu... so, time kami tak ada kat sana, dia rasa sunyi tak ada kawan. huhuu...

kadang2 time blajar, study table kat depan tingkap, slalu gak kami terhidu bau2 wangi. tapi aku tak ada la suspect apa2, ingatkan bau bunga2 yang pihak kolej tanam kat bawah tu... hmm, betapa innocent nya aku kan... haha...

aku dah lupa pagi2 seterusnya ada lagi bunyi ketukan atau tak. dan crita tu stop camtu saja cuma aku dah tak ble berenggang ngan M la. sebabt takut sangat2.


****************

1 petang dekat2 nak maghrib, aku landing ala2 superman kat atas katil sambil main game kat laptop. laptop letak kat atas meja then aku dekatkan meja tu ke katil. M plak main game kat depan aku. dia duk atas lantai. maksudnya, laptop kami berdepan la kan. jadi aku tak nampak M, M pon tak nampak aku sebab kepala masing2 terlindung di sebalik laptop. korang dapat imagine tak?

kami pon bermain game dengan khusyuknya. nak dijadikan cerita, dari ekor mata aku, aku nampak M masuk gi toilet. kedudukan toilet tu memang bertentang dengan aku. aku jeling jam kat atas meja study... kul6.30pm,

'aaahhh, maghrib sudah, nasib bek M ingat... nda smayang lagi ni...' kata ku dalam ati.

tingkap and langsir still terbukak, so, nampak la suasana kat luar pon dah gelap. oh ya, note that kat sabah 6.20 ptg dah masuk maghrib ya...


aku pun quit game and bersiap2 nak bangun dari aksi superman untuk amik wuduk lepas M. tapi tunggu punya tunggu M ni tak jugakk kuar2 toilet. bunyik air pun tak ada. aik, senyap ja dari tadi.

'M!!!!!!!!!' aku jerit panggil M. nak tanya, apsal lama sangat duk dalam toilet tu tapi tak sempat aku sambung ayat aku, kepala M dah tercongok kat depan di sebalik skrin laptop2 kami.

'oiits, apa ni... panggil2 camtu, macam kita ni berkilometer2 jauhnya,' bebel M.

'aik, bukan tadi U masuk toilet kah?' aku tanya M.

'mana ada...'

kami diam. saling pandang memandang.

aku pon describe apa yang aku nampak tadi.

memang aku nampak M masuk toilet. siap ble prasan lagi macam mana one by one kaki dia bergerak nak mencapai slipper toilet tu. then aku tengok jam and keadaan kat luar tingkap yang dah gelap. so, memang aku confirm nampak dia, kalau tak sure, tak ada la sampai aku terfikir nak tengok jam segala. siap ble ble terfikir lagi 'nasib bek M prasan dah maghrib sebab aku dah khusyuk main game'. tup2 M cakap, dia pon terlupa waktu tu dah masuk maghrib.



cepat2 kami pegi toilet nak amik wuduk and solat maghrib.


mungkin benda tu nak ingatkan kami supaya solat... tak apa la kalau stakat nampak sipi2 saja, jangan dia muncul depan mata dah la.... huhuu... menakutkan....




moral of da story- sentiasala ingatkan diri untuk solat di awal waktu sebelum ada 'benda' yang akan mengingatkan anda...=)


sekian saja bed-time story kita pada malam ni. dah2, pegi tido. jangan lupa baca fatihah, ayat kursi (ayat last ulang 3x), 3 qul and sapu seluruh badan sampai ke kaki.

No comments:

Post a Comment